Aynı yazımı burayada yazayım...
Öncelikle doğru yapılmış bir lpg kalibrasyonu ve ince ayarı sonucunda hava-yakıt karışımından kaynaklı arıza lambası yanmaz,birkaç bin kilometre kullanımdan sonra yanarsa bilin ki ya enjektörler kirlenmiş yada filtreler tıkanmaya başlamıştır.Tek lambda sensörlü araçlarda zirkonyum dioksit malzemeden yapılmış narrow band lambda sensörü vardır,ideal karışım olan 14.7/1 AFR de (benzin-lpg farketmez) 450 milivolt gerilim üretir,fakir karışımda ürettiği voltaj düşer,200 mv ve altında(AFR yaklaşık 17/1) arıza lambasını yakar,karışım zengine geçtiğinde voltaj yükselir,800 mv ve üzeri(AFR yaklaşık 12/1) voltajda arıza lambasını yakar,600 mv ve üzeri zengin karışımdır...karışım hep 450 mv da kalmaz elbet,hızlanma ve yüksek yük konumlarında 600 mv ve üzerine çıkar ancak ecu yük konumunu algıladığından arıza lambasını yakmaz.normal koşullarda karışım tutmuyorsa lambayı yakar.Çift lambda sensörlü araçlarda ilk sensöre ilaveten katalizör çıkışında titanyum lambda sensörü vardır,ısıya duyarlı çalışır,ecu dan aldığı 5 voltu ısı miktarına göre 1-5 v arasında ecu ya geri gönderir,karışım fakire düştüğünde katalizör soğuyacağından ecu ya dönen voltaj düşer,zengine geçtiğinde yükselir ve yine birinci sensör gibi değerler norm dışına çıktığında arıza lambasını yakar.Bazı ecu larda karışım normale geldiğinde arıza lambası söner,bazılarında bir defa yanarsa sönmez,arıza tesbit cihazıyla söndürmek gerekir...
Hemen hemen her lpg ayar programında lambda diye bir bölüm vardır ama kimse montajda lambda sensörüne bağlantı yapmıyor,ayar yaparken sadece otomatik kalibrasyon yapıp tamam diyor ama o motor herhangi bir yük-devir bandında mutlaka hatalı karışıma düşüyor.bunun tek çözümü aracın lpg otomatik kalibrasyonu yapıldıktan sonra lap top ile yola çıkıp lambda sensörünüde takip ederek her yük-devir bandında norm dışı bölgeleri ince ayar ile düzeltmektir.dükkandan çıkmadan rastgele map ile oynamak tesadüfen bir çözüm olabilir,çoğu zamanda olmaz.
Lambda voltajını basit bir voltmetre ile takip edebilirsiniz,önceki aracımda sensörden içeriye iki kablo çekmiştim,voltajı istediğim zaman takip edebiliyordum ve LPG servisinin başına ekşiyip yol ayarına çıkıyorduk,voltmetre önümde tabi...6500 devire kadar her yük konumunda aracı kullanıp karışım voltajına göre ince ayar yaptık ve arıza lambası diye bir sorun kalmadı...istediğim zaman voltmetreyi bağlayıp son durumu izleyebiliyordum. sonuç olarak lambda sensörü takip edilmeden yapılan ayar tesadüfi ayardır,arıza lambasını yakmasa bile yanlış yerlerde biraz fakir veya zenginde kalarak performans ve yakıt kaybına sebep olur...