Herkese merhaba.
Öncelikle aracım: Civic Sedan Premium, 2014 model, FB7, otomotik vites, herhangi bir modifiye vs. yok. Sıfır aldım, alındığından beri de tüm bakımları yetkili serviste yapıldı.
Şimdi soru(nu)muz: Eylül 2021'de servis bakımından çıktı, açıkçası bu tarihe dek herhangi bir sorunumuz yoktu. Ta ki, servisten çıktıktan 3-4 hafta sonrasına dek.
Bir hafta sonu biraz gezelim dedik. Kontağı çevirdim, tam motoru çalıştıracağım, bütün uyarılar aynı anda geldi. Emisyon Sistemi, Elektronik Direksiyon Sistemi, VSA/ABS, Lastik Basınç Uyarı Sistemi Arızası.
Kontağı geri kapattım, tekrar açtım, uyarılar duruyor. Lastik Basınç Uyarı Sistemini yeniden başlatmayı denedim, sistem "yeniden başlatılamıyor" mesajı ile ret etti. İndim, "ne olur ne olmaz" diye lastiklere baktım, normal. Bu yaptığım aslında mantıksız, çünkü bu modellerde lastiklerden doğrudan basınç ölçümü yok. Hareket halindeyken VSA'nın okuduğu lastik devirlerini karşılaştırarak bu uyarıyı veriyor sistem.
Kendim Kontrol Sistemleri Mühendisiyim. Bu açıdan biraz teknik bir yorumlama ile şunu diyebildim: Birbiriyle doğrudan hiçbir bağlantısı olmayan en az 3 sistem aynı anda uyarı veriyorsa ve hatta bir sistemi de başlatmama izin vermiyorsa bu %99.9 yazılım kaynaklı bir "yanlış alarm"dır ve sorun olsa olsa bu uyarıları toplayıp ekrana yansıtan merkezde ve yazılımdadır. Ki burada da bu merkez, teknik deyimle (Honda terimi) ECM/PCM (Engine Control Module/Powertrain Control Module) ya da Türkçe kabul edilmiş şekli ile Elektronik Beyin oluyor.
Peki. Karar verdim ve marşa bastım. Hiçbir sorunumuz yok. Hiçbir anormal ses, vuruntu, sarsıntı vb.yok. Güzel. Yavaşca kalkış yaptım, direksiyon da gayet normal tepki veriyor. Devam.
Yaklaşık 10 dakikalık sürüşten sonra Honda Yardım hattını aradım, bir servis sorumlusuna aktardılar, anlattım durumu, "neden olabilir bu" diye sordum, "servise gitmelisiniz" dedi. E arkadaşım, o kadarını ben de düşünebiliyorum! Neyse. Devam edelim yola ama önce "dur bir daha kapatıp açayım şunu" dedim. Kapatım, açtım, aa! Elektronik Direksiyon Sistemi, VSA/ABS, Lastik Basınç Uyarı Sistemi Arızası yok, üçü birden gitmiş! Lastik Basınç Uyarı Sistemini yeniden başlatmayı denedim, başlattı sistem! E geriye kaldı Emisyon Sistemi ukatılımı. Birkaç kilometre daha gidip yeniden kapatıp açtığımda o da tüymüştü.
O gün bir daha o uyarıların hiçbirini görmedim. Ta ki birkaç gün sonrasına dek.
Birkaç gün sonra yine karşılaşınca ve sonra birkaç gün ara ile yine karşılaşınca "acaba başka şeyler var mı arka planda, varsa nasıl öğrenebilirim" diye diye önce OBD-II'nin ne olduğunu öğrendim. Bir EM327 OBD-II tarayıcı aldım, işlevleri yönünden Car Scanner hoşuma gitti, yükledim. Alarmları aldığım bir gün, hiçbirşey yapmadan önce bu modülü taktım, bağlantıyı kurdum, sonra başladım sürüşe, aynı anda da tüm sistemi "kaydetmeye". Durunca bir baktım ki, arka planda başka hatalar var kaydedilmiş:
- P060A: ECM izleme işlemcisi performans sorunu
- P0974: Şanzıman Solenoidi A açık devre
- P0977: Şanzıman Solenoidi B açık devre
- P0980: Şanzıman Solenoidi C açık devre
- P0983: Şanzıman Solenoidi D açık devre
- P2827: Şanzıman yağ basınç solenoidi J açık devre
Emisyon Sistemi, Elektronik Direksiyon Sistemi, VSA/ABS, şimdi de Otomatik Şanzımanın tüm solenoidleri mi? Arkadaş; iyi de otomatik şanzımanın beş solenoidinin tamamının devresi açıksa (kabloları kopuksa), ben nasıl kalkış yapabildim, nasıl 30-40 km hiçbir performans sorunu yaşamadan, üstelik inişli-yokuşlu yollarda, üstelik keyfime estiğinde şanzımanı elle kontrole (S) alıp 2-3-4-5-4-3-2 geçişlerini sorunsuz bir şekilde yaptım? Hadi bakalım açıklayın!
Bu arada da yabancı forumlarda bu seri Honda Civic'lerin servis bakım kılavuzunu buldum, 15000+ sayfa, İngilizce. Şu yukarıda yazdığım Pxxx şeklindeki kodlar var ya, onlara "Teşhis Test Kodları (Diagnostic Test Code-DTC)" deniyor. Servis kılavuzunun çözümünün ilk adımlarını şöyle yazayım şuraya, sadece benim duruma özel kısımlarını alarak:
1. Sorun doğrulama (DTC kontrolü):
a. Kontağı AÇIK (II) konumuna getirin.
b. HDS(Honda'nın Servis Bilgisayarı) ile DTC'yi silin.
c. Vites kolu P konumundayken motoru çalıştırın ve en az 1 saniye bekleyin.
d. HDS ile Bekleyen veya Onaylanmış DTC'leri kontrol edin.
DTC P0974 belirtildi mi? / HAYIR: 2. adıma gidin.
2. (Bu adım HDS ile solenoidin çalıştırılarak testine yönelik, ama zaten solenoidin sorunsuz çalıştığını biliyoruz)
3. Sorun doğrulama (OBD DURUM kontrolü):
a. Vites kolu P konumundayken motoru çalıştırın ve en az 1 saniye bekleyin.
b. HDS ile DTC MENÜSÜ'nde P0974 için OBD DURUMU'nu izleyin.
HDS hata olduğunu mu gösteriyor? / HAYIR: HDS BAŞARILI, aralıklı arıza gösteriyorsa, sistem şu anda sorunsuzdur.
Vites değiştirme solenoid valfi A ile PCM terminali arasında kötü bağlantı veya gevşek terminal olup olmadığını kontrol edin. (Öyle bir şey olsa şanzımanın çalışmasında hissederim değil mi?)
Birkaç haftadır böyleydi durum. Son birkaç gündür bu uyarıların yanına bir de Düşük Yağ Basıncı Ukatılımı geldi, "bensiz mi parti yapıyorsunuz" dercesine. Motoru çalıştırmadan kontak anahtarını 0 konumuna geri alıp tekrar II'ye getirince kayboluyor.
Bu arada tabii ki servise de gittim, hatta şansıma o sabah tüm uyarı lambaları yandı, OBD-II ile tum yol boyunca kayıt alarak gittim. Kontrol ettiler, ECM/PCM'i resetlediler, sorunsuz bir şekilde geri aldım. Ama yaklaşık 1 hafta sonra durum yine aynı...
Bu arada bazı şeylerden kendim anlamak da istiyorum, hoşuma gidiyor... İnternetten bu model Honda Civic'lerin bağlantı şemalarını da buldum. Tamamı olmasa da en azından neresinde ne olduğunu, sistemlerin birbirleriyle bağlantısını ve etkileşimini öğrenmemi de sağladı. Neyse, konuya döneyim:
Yabancı forumlarda, özellikle de Amerika / Kanada kaynaklı forumlarda gördüğüm kadarıyla bu durumla 2013, 2014 ve 2016 model Civic'lerde karşılaşılıyor. Hemen herkesin yazdığı aynı: "Servise gittik, resetlediler, ama yine oluyor." Benim gibi meraklılar da OBD-II tarayıcısı ve programı ile kendileri yapıyor bunu.
Ama merak ettiğim: Aranızda hiç bu tür bir sorunla karşılaşan oldu mu? Karşılaştıysanız tam olarak çözebildiniz mi, çözebildiyseniz bizi de nasiplendirir misiniz o bilgiden?
Bu arada ek bilgi: Benim hatayı alınca yaptığım "çalıştır, sür, durdur, yeniden çalıştır" metodu aslında hem yabancı forumlardan ilk anda öğrendiğim, hem de servis kılavuzundan doğruladığım kadarıyla ECM/PCM Tekrar Öğrenme Prosedürünün bir kısmını gerçekleştiriyor. Bu yolla ECM/PCM motoru tanıyor, rölanti devri icin kendi parametrelerini kaydediyor. ECM/PCM resetlemesi sonrası bunu yapmak gerekiyor.
ECM/PCM resetlemesi şöyle:
1. Kontağı (0) konumuna çevirin ve anahtarı çıkarın.
2. Akünün önce eksi, ardından artı kablosunu ayırın.
3. Bir aktarma kablosu kullanarak akünün eksi ve artı kablolarını bir atlama kablosu ile birbirine irtibatlayın.
4. Bu durumda kontağı (II) konumuna getirin ve 10 dakika bekleyin.
5. Kontağı (0) konumuna çevirin ve anahtarı çıkarın.
6. Atlama kablosunu çıkarın ve önce artı akü kablosunu, ardından eksi kablosunu yeniden bağlayın.
ECM/PCM Tekrar Öğrenme Prosedürü ise servis kılavuzunda yok. Ben yabancı forumlardan öğrendim, o da şu şekilde:
1. Önce tüm aydınlatma, lamba, klima vs. kapatın
2. Kontağı (II) konumuna çevirin ve 30 saniye bekleyin.
3. Motoru başlatın. Boşta (otomatik viteste P veya N, normal viteste boşta) radyatör fanı çalışmaya başlayana kadar 3000 devir/dk çalıştırın. Radyatör fanı devreye girince gaz pedalını bırakın.
4. Rölanti durumunda motoru 5 dakika çalışmaya bırakın. Eğer bu süre içerisinde radyatör fanı devreye girerse, radyatör fanının çalıştığı süreyi hariç tutun. (Benim anladığım, radyatör fanı devreye girmeksizin 5 dakika rölantide çalışması gerek motorun.)
Bu kadar.
Belirttiğim gibi, benim yaşadığıma benzer sorunlar yaşayanlarınız varsa, katkılarınızı bekliyorum. Bu arada İngilizce olarak
bilgi@honda-eu.com'a da yazdım ama henüz bir cevap gelmedi. Şu ana dek ECM/PCM resetleri ve rölanti öğrenme prosedürü benim için kesin çözüm olmadı. Bir sonraki adımım ECM/PCM'i sökmek ve kartı olası lehim hatalarına ve hasarlı elektronik bileşenlere karşı kontrol etmek. Ama bunu sadece emin olmak adına yapacağım.
Aynısını yapmayı düşünen olursa bir uyarı daha: Siz motoru kapattıktan sonra ECM/PCM 1 saat daha aktif kalmaya devam ediyor. Eğer bu sürede onu doğrudan konnektörlerden sökmeye kalkışırsanız elektroniğine zarar verebilirsiniz. Bu açıdan en emniyetli çözüm, önce akü bağlantısı sökmek, sonra ECM/PCM'i sökmek. Tabii takarken de ters adımlar olacak.
Saygılar herkese.